Mistä tietää toimiiko mobiililaajakaista?

Mobiililaajakaistan toimivuutta voi selvittää omatoimisesti eri operaattoreiden kuuluvuusaluekarttoja tutkimalla.

Perusteita

Suomessa on kolme oman verkon operaattoria; DNA, Elisa ja Sonera. Muut operaattorit toimivat jossakin näistä kolmen operaattorin verkosta. Näitä ovat esimerkiksi Saunalahti (Elisan verkko) ja TeleFinland (Soneran verkko).

Mobiililaajakaista vaatii toimiakseen verkolta EDGE tai 3G tuen. Läheskään kaikista tukiasemista (kansan suussa mastoista) ei tuota tukea löydy. Siksi se, että kyseisen operaattorin puhelin kuuluu jollakin tietyllä alueella ei tarkoita sitä että myös mobiililaajakaista toimisi.

No miten sitten?

Jokaiselta operaattorilta löytyy netistä kuuluvuusaluekartta josta kuuluvuuden omassa käyttökohteessa voi tarkistaa osoitetietojen ja karttanäkymän perusteella.

Kuuluvuusaluekartat
DNA – Peittoaluekartta
Elisa – Peittoaluekartta
Sonera – Peittoaluekartta / (suurempi kartta ilman osoitehakua)

Osa kartoista toimii monipuolisemmin ja mahdollistaa tarkemman kuuluvuuden kartoittamisen. Verkon tekniikka on ilmaistu värikoodein.

Hitain EDGE-nopeusluokka mahdollistaa n. 200kbit/s nopeuden joka on n. 3-4 kertaa vanhaa puhelinmodeemitekniikkaa nopeampi mutta vain n. viidesosa käytännössä standardiksi muodostuneesta 1 Mbit/s (yhden megan) laajakaistanopeudesta. Nopeus riittää netin asiointipalveluihin (pankkiasiat, sähköposti) mutta on liian hidas viihdesivustoille ja nettivideoille (iltalehti, youtube, yle areena). Kyseinen nopeus on operaattoreilla ns. hinnat alkaen sopimus ja sitä mainostetaan yleisesti himpun alle 10e kuukausimaksulla. Kaikilla operaattoreilla ei tätä hintaluokkaa ole.

Nopeammat UMTS 2100 ja UMTS 900 3G-verkot mahdollistavat tällä hetkellä maksimissaan 15Mbit/s (viidentoista megan) nopeuden. Näihin on tarjottu eri hinnoittelumalleja. Kaikki edellämainitut nopeudet riittävät myös netin viihdekäyttöön, nopeammat yhteydet mahdollistavat mm. paremman kuvanlaadun nettivideoissa.

Ero UMTS 2100 ja UMTS 900 verkoissa on niiden toimintataajuuksissa, 2100MHz ja 900MHz vastaavasti. Uudempi 900MHz verkkotekniikka mahdollistaa matalamman toimintataajuutensa vuoksi huomattavasti pidemmät tukiaseman (kansankielellä maston) toimintasäteet. Näitä toimintasäteitä voi edelleen kaksin-, kolmin-, tai jopa nelinkertaistaa riittävän tehokkaalla suunta-antennilla, tässä vaiheessa me astumme kuvaan.

Entä sitten valinta käytännössä?

Valinta kannattaa tehdä tiedetyn/arvioidun toimivuuden perusteella. Jos useammalla operaattorilla on yhtä hyvät toimintaedellytykset, valinnan voi tehdä omien mieltymystensä perustella.

Jos kuuluvuuskartan perusteella EDGE- tai 3G-tukiasema (yleensä kartalle piirretyn kuuluvuusalueen läiskän keskellä) sijaitsee esimerkiksi alle 20km päässä halutusta paikasta, edellytykset yhteyden toimintaan saattamiselle ovat olemassa vaikka paikka ei olisikaan kartan mukaan kuuluvuusalueella. Koska kyse on langattomasta tekniikasta, ei asia ole kuitenkaan niin mutkaton. Kuuluvuuteen vaikuttavat maaston muodot (esim. mäki välissä) ja muut esteet (korkeat rakennukset), jopa vallitsevat sääolosuhteet. Toisaalta esteetön näkymä (esim. järven selkä) voi mahdollistaa huomattavan pitkät jatkot kantomatkaan.

Kaikista edellämainituista rajoittavista tekijöistä uudempi UMTS 900 selviytyy UMTS 2100 tekniikkaa paremmin joten jos operaattoreilla on suunnilleen samat kuuluvuusalueet mutta toinen käyttää UMTS 900 ja toinen UMTS 2100 tekniikkaa, kannattaa valita ensimmäinen operaattori. Jos kuuluvuusalueet ovat eri suunnilla, käyttävät samaa tekniikkaa, mutta toiseen suuntaan on esteettömämpi maasto, kannattaa vastavuoroisesti valita se.

Milloin ei kannata nähdä vaivaa?

Mikäli kuuluvuusaluekarttojen perusteella lähin EDGE (jos riittää hidas yhteys) tai 3G-alue (UMTS 2100 tai UMTS 900) on kovin kaukana (UMTS 2100 yli 10-15km, UMTS 900 yli 15-20 km) ei suunta-antennistakaan ole apua. Tällöin seuraavaksi edullisin vaihtoehto on 450MHz taajuudella toimiva @450-laajakaista jonka kantomatka on yli 50km ja joka toimii yleensä siellä mihin televisiokin näkyy (1Mbit/s eli yhden megan yhteys n. 40e/kk).

Lue myös “nyrkkisääntö” 3G-yhteyden kantomatkoista suunta-antennilla:
http://www.siptune.net/siptune.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=58&p=226.

Lue sivusto mobiililaajakaistan mahdollisuudet:
http://www.siptune.net/tiki-index.php?page=Mobiililaajakaistan+mahdollisuudet

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Sivun sisällys:

Yleistä verkkokaupasta
Tilaaminen
Tilausvahvistus
Maksutavat ja maksuehdot
Toimitusaika
Toimitustavat ja toimituskulut
Vaihto- ja palautusehdot sekä ohjeet
Ongelmatilanteet sekä muuta huomioitavaa

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteiden myyjänä toimii Mobile Evolution Oy (y-tunnus 2546214-8). Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille ja yrityksille Suomeen ja EU-alueelle. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja postikulujen muutoksiin. Emme toimita alle 15e tilauksia.

Ole hyvä ja varmista toimituskulut Suomen rajojen ulkopuolelle asiakaspalvelusta ennen tilaksen tekemistä: myynti@4G-antennit.fi

If you are making an order from outside of Finland, please ensure the shipping costs and other details before placing an order: myynti@4G-antennit.fi

Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta https://www.4G-antennit.fi ostoskorin kautta.

Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Jos et ole saanut tilausvahvistusta sähköpostiisi pian tilauksesi jälkeen, ota meihin yhteyttä.

Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Tilausvahvistus

Lähetämme sähköpostitse tilausvahvistuksen, josta näet:

- tilatut tuotteet
- viitenumeron
- pankkitilinumeromme (ennakkomaksu)
- laskun loppusumman
- toimitustavan

Sivuillamme olevan käyttäjätilin kautta voit tarkastaa tilauksesi tilan.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä tai joissakin maksutavoissa vasta jälkikäteen. Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla: Nordea, Osuuspankki, Sampo Pankki, Tapiola, S-Pankki, Aktia, Nooa, Paikallisosuuspankit, Säästöpankit, Handelsbanken, Ålandsbanken sekä luottokortit. Maksaminen tapahtuu Paytrail Oyj:n sivuston kautta. Maksutapoina käy myös PayPal, Klarna Tili sekä Klarna Lasku, postiennakkomaksu tai Matkahuollon jälkivaatimus, tilisiirto ennakkomaksuna ja Collector lasku (yksityishenkilöt ja omalla nimellään toimivat ammatinharjoittajat). Erillislaskutus on mahdollista yrityksille.

Maksutavoista ja niiden ehdoista on kerrottu tarkemmin alla.

Maksut Luottokunnan kautta

Mikäli haluat maksaa Luottokunnan maksutapojen kautta, Mobile Evolution Oy (https://www.4G-antennit.fi) toimii ainoastaan tuotteiden ja palveluiden markkinoijana ja lisäksi toimittaa tuotteet ostajalle. Mobile Evolution Oy vastaa siis ainoastaan tuotteen markkinoinnista, toimituksesta sekä mahdollisten reklamaatioiden hoitamisesta. Voit tarpeen vaatiessa osoittaa reklamaation myös Paytrail Oyj:lle.

Paytrail Oyj toimii Luottokunnan kautta tehtävissä maksuissa tuotteen myyjänä ja kauppa syntyy asiakkaan ja Paytrail Oyj:n välille. Myyjän vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet. Paytrail Oyj on myös maksun saaja.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Ylistönmäentie 26
40500 JYVÄSKYLÄ
Puhelin: 0207 181830

Verkkopankkimaksut

Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksu- ja rahoituspalvelun toteuttaa Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa (poislukien Nordea jonka kanssa myyjäliikkeellä on suora kahdenkeskinen sopimus). Paytrail Oyj ostaa maksusuorituksen ja tilittää sen kauppiaalle. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Klarna Lasku

Klarna Tili (tai maksu osamaksulla)

Klarna Tilin hinnoittelumallien vertailu

Tilausvaiheessa maksaessasi Klarna Tilillä voit valita ostoskorin maksuvaiheessa erilaisista hinnoittelumalleista (osamaksu on mahdollinen ainoastaan yli 100e tilauksiin):

Klarna Tili (minimilyhennys 8,95e/kk): tilinavaus ilmainen, vuosikorko 22%
Osamaksu 3kk: tilinavaus 9,90e, vuosikorko 0%
Osamaksu 6kk: tilinavaus 19,90e, vuosikorko 0%
Osamaksu 12kk: tilinavaus 29,90e, vuosikorko 0%
Osamaksu 24kk: tilinavaus 29,90e, vuosikorko 9,95%
Osamaksu 36kk: tilinavaus 29,90e, vuosikorko 9,95%

Lisäksi Klarna perii tilinhoitomaksun 3,95e/kk hinnoittelumallista ja tilausmäärästä riippumatta. Voit aina maksaa lyhennystä suuremman summan riippumatta siitä valitsetko tilausvaiheessa maksutavaksi Klarnan tilin vai osamaksun.

Esimerkki: Jos ostat tuotteet 3kk osamaksulla, tulee sinulle tilauksen loppusumman lisäksi maksettavaksi tilinavaus 9,90e sekä tilinhoitomaksu kolme kertaa 3,95e, eli yhteensä 21,75e. Jos puolestaan valitset tili-hinnoittelumallin ja päätät maksaa ostoksesi samassa ajassa, tulee sinulle maksettavaksi kolmen kuukauden tilinhoitomaksut yhteensä 11,85e + vuosikorko 22% tilauksen loppusummasta. Klarna Tili soveltuu siten paremmin suhteessa pienemmille ostoksille, osamaksu puolestaan suurempiin hankintoihin.

PayPal-maksu

Voit maksaa tilauksesi oman PayPal-tilisi kautta euromääräisenä. Maksusta ei koidu sinulle lisäkuluja. Huom! Tilauksen onnistumisen edellytyksenä on, että asiakas palaa maksun jälkeen myyjän palveluun käyttäen siihen tarkoitettua linkkiä PayPal-sivulla. Asiakas myös sitoutuu tarkistamaan maksuvaiheessa loppusumman oikeellisuuden sekä maksun kohteen (Mobile Evolution Oy tai 4G-antennit.fi). Mobile Evolution Oy ei vastaa asiakkaan virheellisestä menettelytavasta mahdollisesti aiheutuvista kolmannen osapuolen selvittelykustannuksista (PayPal).

Ennakkomaksu

Postitamme tuotteet kun maksusuoritus näkyy tilillämme. Maksusuoritukset osoitetaan tilille FI11 1081 3000 1111 57 Mobile Evolution Oy, tilausvahvistuksen tietojen mukaisesti. Ulkomaantilaukset IBAN: FI11 1081 3000 1111 57 BIC/SWIFT: NDEAFIHH

Käsittelemme tilauksen kaupan aukioloaikaan kun maksu on suoritettu. Jos maksuna on tilisiirto ennakkomaksuna, pidämme varausta 5 arkipäivää jonka jälkeen tilaus raukeaa jos maksu on edelleen suorittamatta.

Tarkat ohjeet maksun suorittamiseen saat tilausta tehdessäsi.

Postiennakko tai Matkahuollon jälkivaatimus

Postiennakko/jälkivaatimustilaus maksetaan postikonttorin tai Matkahuollon asiamiehen tiskille sitä noudettaessa. Henkilökunnalla on oikeus kieltäytyä luovuttamasta pakettia ennenkuin asiakas on luotettavasti todistanut henkilöllisyytensä ja maksanut tilauksen kokonaisuudessaan. Maksutapoina käy käteinen, pankkikortti sekä yleisimmät luottokortit. Postiennakkotilauksesta perimme lisäksi siitä meille koituvat todelliset lisäkustannukset 3,90e, jälkivaatimuksessa vastaava summa on 5,60e. Summa lisätään tilausvaiheessa tilauksen loppusummaan ja se on nähtävillä tilausvahvistuksessa maksutapahtuman viimeisessä vaiheessa.

Huomioitavaa!: Lähetyksen lunastamatta jättäminen ei ole tilauksen peruutus! Mikäli haluat perua tilauksesi, ilmoita siitä välittömästi meille: Yhteydenottolomake

Erillinen lasku yritysasiakkaille

Lasku on mahdollinen suomalaisille yrityksille, joilla on Y-tunnus. Tarkistamme yrityksen luottotiedot ennen tilauksen hyväksymistä. Maksuehto on 14pv netto. Lasku postitetaan asiakastiedoissa määriteltyyn osoitteeseen. Mikäli haluat, että tuotteet toimitetaan asiakastiedoista poikkeavaan osoitteeseen, syötä toimitusosoite tilauksen toimitustapaa valittaessa (ostoskorin 2-vaihe). Lähetyksen mukana toimitetaan lähete, jossa ei näy tuotteiden hintoja. Huom! Jos haluat laskun mieluummin PDF-muodossa sähköpostiin, ole hyvä ja jätä tästä pyyntö tilauksen lisätietoihin. Lisäkysymykset: yritysmyynti@4G-antennit.fi

Toimitusaika

Tilauksesi lähetetään sinulle mahdollisimman pian maksusuorituksen kirjauduttua. Toimitusaika on n. 2-5 arkipäivää mikäli tuotetta on varastossa. Jos tuotteen toimitus jostain syystä viivästyy, ilmoitamme siitä sähköpostitse.

Jos tuotetta ei ole heti varastossa, tuotesivulla annetaan saatavuustieto milloin tuotetta seuraavan kerran olisi mahdollisesti saatavilla. Nämä saatavuustiedot perustuvat joko toimittajalta saatuun arvioon tai yleisesti toteutuneeseen toimitusaikatauluun kyseisen tuotteen toimittajan kanssa. Mobile Evolution Oy ei vastaa niistä mahdollisista kustannuksista jotka ovat aiheutuneet väärästä annetusta saatavuusarviosta.

Toimitustapa ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilauksesi toimituskulut valittuasi ostoskorin maksu- ja toimitustavan (vain Suomeen). Toimitamme kirjeessä, postipakettina tai Matkahuollon kautta. Pakettivaihtoina kotimaassa on Itellan postipaketti (Economy 16), SmartPOST pakettiautomaatti sekä ovelle jaettava paketti (Express Business Day 14) ja Matkahuollon pakettivaihtoehdoista Jako-, Bussi-, sekä Lähellä-paketit.

Toimituskulut kotimaahan (painon mukaan):
alle 250g ja alle 30mm paksu – 1,50e (kirje)
alle 500g tai yli 30mm paksu – 3,90e (kirje)
alle 2kg – 4,90e (kotiin kannettuna 12,90e)
alle 5kg – 4,90e (kotiin kannettuna 12,90e)
alle 15kg – 4,90e (kotiin kannettuna 12,90e)
alle 30kg – 4,90e (kotiin kannettuna 12,90e)
Postiennakkomaksu 3,90e (kotiin kannettuna 7,20e)

Ylläoleva hinnasto on sovellettavissa myös toimituksiin Matkahuollon kautta poislukien kirjeet.
Matkahuollon bussiennakko/jälkivaatimusmaksu 3,90e

Lisätietoja Postin pakettivaihtoehdoista, maksuista ja kuljetustavoista saat osoitteesta http://www.posti.fi/

Vastaavat lisätiedot Matkahuollon kautta tapahtuviin lähetyksiin löytyvät osoitteesta http://www.matkahuolto.fi/

Toimituskuluista Suomen rajojen ulkopuolelle, ota yhteys asiakaspalveluumme:
myynti@4G-antennit.fi

Vaihto- ja palautusehdot

Asiakkaana sinulla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita poikkeuksena ne tuotteet jotka kuuluvat kokeiluoikeuden piiriin (Katso: 30 vrk kokeiluoikeus)

Liitä palautuksen mukaan seuraavat tiedot:

  • asiakasnumerosi (vain rekisteröityneet), nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi
  • tai kopio Mobile Evolution Oy:n (https://www.4G-antennit.fi) saamastasi kuitista tai tilausvahvistuksesta
  • pankkitilinumerosi (jos olet maksanut pankkitililtä tai luottokortilla)
  • tieto siitä, haluatko vaihtaa vai palauttaa tuotteen ja lisäksi tuotevaihdon ollessa kyseessä, tieto myös tuotteista joihin olet vaihtamassa
  • on suositeltavaa tehdä palautuksesta/vaihdosta ilmoitus myös sähköpostitse osoitteeseen myynti@4G-antennit.fi

Vie palautus Postiin, käytä asiakaspalautuksen sopimusnumeroa: 625509
Vie palautus Matkahuoltoon (Matkahuolto, Siwa, Valintatalo), käytä asiakaspalautuksen sopimusnumeroa: 9507937
Kirjelähetyksen voit palauttaa yliviivaamalla oman osoitteesi ja kirjoittamalla kuoreen ASIAKASPALAUTUS. Vie kirje postiin josta saat kuitin todisteeksi palautuksestasi.

Huom! Säilytä palautuksesta saamasi kuitti tai tosite, muuten emme voi korvata hukkunutta lähetystä. Palautuksesta ei koidu sinulle mitään kuluja.

Emme vastaanota palautuksia palautusajan tai kokeiluajan päätyttyä jos asiasta ei ole etukäteen sovittu. Emme myöskään lunasta postiennakkolähetyksiä emmekä korvaa palautuksesta aiheutuneita kuluja mikäli palautuksessa käytetään muita kuin yllä kerrottuja tapoja. Kun palautus on vastaanotettu ja hyväksytty, tilatut tuotteet ja maksamasi lähetyskulut (ei kuitenkaan vapaaehtoisia lisäarvopalvelumaksuja kuten ovelle-paketin lisämaksu) hyvitetään joko suoraan tilillesi palautuksen käsittelyn jälkeen tai ensisijaisesti tilauksen yhteydessä käyttämääsi muuta maksuvälitystapaa käyttäen (esim. PayPal). Laskulla maksettaessa lasku hyvitetään sinulle (eli sinun ei tarvitse maksaa saapuvaa laskua). Jos kuitenkin ehdit saamaan laskun, ota meihin yhteyttä.

Palautusten käsittelyaika on tyypillisesti 1-2 viikkoa siitä kun olet jättänyt lähetyksen kuljetukseen. Asiakaspalautukset kiertävät yleensä Itellan Vantaan laskutuskeskuksen kautta mikä pidentää normaalia kuljetuksen kestoa 1-4 vuorokautta.

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta

Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi osoitteeseen myynti@4G-antennit.fi tai postitse:

Mobile Evolution Oy
Rajakatu 2 A 7
77600 SUONENJOKI

Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio myös postiin.

Käytön aikana vioittuneissa tuotteissa ja muissa takuukäytännössä uusi/huollettu tuote toimitetaan viallista tuotetta vastaan. Kaikissa tapauksissa viallinen tuote palautetaan ensin myyjälle, uutta tuotetta ei voida toimittaa asiakkaalle ennen kuin viallinen tuote on myyjällä muuten kuin eri sopimuksesta ja vain silloin, kun myyjä/asiakassuhde on vakiintunut tai asiakas on muuten tunnettu. Poikkeuksena on vähäarvoiset tuotteet joiden kohdalla käytäntö on sovittavissa erikseen.

Ota aina ensin yhteyttä meihin ennen kuin palautat tuotteen viallisena. Joissakin tapauksissa ongelma voidaan ratkaista tuotetta lähettämättä.

Muuta huomioitavaa

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Mikäli sivuillamme esiintyy ilmeisiä tuotetieto- tai hintavirheitä, Mobile Evolution Oy ei ole velvollinen toimittamaan ko. tiedoilla olevia tuotteita eikä vastaa virheestä johtuneista seuraamuksista.

Mobile Evolution Oy (https://www.4G-antennit.fi) käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Mobile Evolution Oy sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja verkkokaupan ulkopuolelle.